Iedereen is wel eens teleurgesteld geweest over een aankoop die hun ogen ondeugdelijk was. Niet iedereen heeft altijd even veel zin om daar actie op te ondernemen om gecompenseerd te worden. Maar als een product al snel kapot gaat, veel sneller dan je zou mogen verwachten, dan kun je ervan uitgaan dat het bij de aankoop al niet in orde was. We bespreken vier methodes die je kunt toepassen om je gelijk te krijgen en gratis reparatie, vervanging of restitutie te krijgen. Daarin kun je bijgestaan worden door de Consumentbond met juridisch advies.
De koninklijke weg is het direct opnemen van contact met de verkoper of fabrikant en deze te vragen om reparatie of vervanging van het product. Zeker binnen de termijn van wettelijke garantie heb je hier recht op. Reageert de verkoper of fabrikant niet op je verzoek? Dan kun je een aangetekende brief sturen, zodat de ontvanger niet kan ontkennen het verzoek ontvangen te hebben. Helaas is dan alsnog mogelijk dat je nul op het rekest krijgt.
Kom je er niet uit met de verkoper of fabrikant? Controleer dan of het bedrijf in kwestie is aangesloten bij de Geschillencommissie. Zo ja, dan kun je hier een klacht indienen. De Geschillencommissie doet vervolgens uitspraak over wie er volgens hen gelijkt heeft. Ben jij dat, dan zal ook een passende oplossing voorgesteld worden.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de verkoper of fabrikant niet aangesloten is bij de Geschillencommissie. Dan kun je dus niet van dit objectieve orgaan gebruikmaken. Maar het kan ook zo zijn dat de Geschillencommissie er wel aan te pas komt, maar een uitspraak doet waar jij het niet mee eens bent. In dat geval kun je nog naar de kantonrechter stappen. Dit is echter een kostbare procedure om te doorlopen en zal lang niet altijd opwegen tegen de waarde van het product in kwestie.
Zit je op een dood spoor terwijl je vindt dat je in je recht staat? Dan kun je ook nog jouw ervaring met het product en de verkoper achterlaten op reviewwebsites om potentiële klanten te waarschuwen. Dit kan soms als gevolg hebben dat een bedrijf alsnog inbindt als jij bereid bent je review offline te halen of erbij te zetten dat het probleem naar tevredenheid opgelost is. Slechte reviews die tot in het eind ter tijden online zichtbaar blijven kunnen namelijk erg schadelijk zijn voor een bedrijf.
Kom je er helemaal niet uit met de verkoper of fabrikant en blijf je zonder reparatie, vervanging of restitutie zitten? Dan weet je in ieder geval dat je nooit meer iets bij deze verkoper of fabrikant moet kopen!